Пересувні відділення замість стаціонарних. Як з 1 серпня Укрпошта працюватиме у селах Межівщини?

Автор Євген Травневий

Як стало відомо, у рамках реформи АТ «Укрпошта», з 1 серпня у населених пунктах Межівщини, де проживає менше, аніж 1200 жителів, закриються стаціонарні відділення Укрпошти.

Натомість, за розробленим графіком почнуть працювати, так звані, пересувні відділення.

Чутки про реформу вже сьогодні викликають чимало запитань у земляків:

Як працюватиме Укрпошта після закриття відділень у невеликих селах ? Навіщо взагалі  запроваджувати пересувні відділення? Яка мета реформи?  Чи зможуть пересувні відділення доїхати до кожного двору? Як часто можна буде скористатись послугами Укрпошти у конкретному селі? Чи встигатиме бригада обслуговувати всіх жителів села? Якщо, скажімо,  треба буде рознести пошту, допомогти оплатити комунальні платежі, доставити та прийняти посилки, видати пенсію, а іноді й продукти харчування?

Ці та багато інших питань, редакція газети за останні тижні отримала від наших читачів.

Що й говорити, питання дійсно актуальні для жителів населених пунктів Межівської СТГ, а тому цими днями впровадження реформи розглядалось і на оперативній нараді при Межівському селищному голові.

З цією метою на нараду був запрошений представник Акціонерного товариства “Укрпошта” – територіальний менеджер (м. Павлоград) Лілія ЗЕМЛЯНА.

Серед іншого, Лілія Валеріївна, відзначила, що пересувні відділення – життєва необхідність для села і потрібні для того, аби жителі навіть найвіддаленіших і найменших населених пунктів України отримали всі потрібні їм поштові, логістичні й фінансові послуги. Проект вже впроваджено у низці областей України і, за її словами– досить успішно. Зокрема, нещодавно він був презентований у Павлоградському районі.

«Межівський меридіан» підготував  до Лілії Валеріївни, на нашу думку, цілий ряд найактуальніших  питань, пов’язаних з реформою  роботи відділень «Укрпошти».

  •  Чим взагалі викликана реформа?

  • Де це вже працює і наскільки ефективно?

  • З якого числа стартує проєкт «Пересувні відділення Укрпошти» на Дніпропетровщині, зокрема Синельниківський район, громади колишнього Межівського району: Межівська, Новопавлівська, Слов’янська  ?

  • Як виглядатиме алгоритм роботи? Скільки автомобілей і т. д.?

  • В яких населених пунктах Межівської, Слов’янської та Новопавлівської  громад будуть закриті стаціонарні відділення (туди приїжджатиме лише пересувне відділення)?

  • Що таке т. з. «точка присутності»? І в яких населених пунктах перейдуть на режим пересувних відділень з «точкою присутності пошти» ?

  • Скільки стаціонарних (таких, що працюють щодня) відділень залишиться на Межівщині?

  • Чи розроблено вже на сьогодні  графік роботи пересувних  відділень?

  • Скільки годин пересувні відділення працюватимуть у кожному селі?

  • Листоноші пересувних відділень будуть розносити пенсію людям похилого віку або з обмеженими фізичними можливостями – чи пенсіонери самі мають приходити до пересувних відділень?

  • Як буде організована передплата і доставка періодики в умовах  переходу на модель пересувних відділень?

  • Скільки працівників поштових працівників Межівщини (по згаданим громадам) отримали повідомлення про скорочення. Чи продовжать роботу наші листоноші у новому форматі ?

До  уваги читачів  роз’яснення, надіслані до редакції “Межівського меридіана” від “Укрпошти”.

І хоча це не зовсім той формат відповідей, на який ми сподівались – все ж це досить об’ємний  і детальний опис реформи, яка на нас з вами очікує.

Впровадження пересувних відділень в Україні

Проєкт стартував у 2018 році у Чернігівській області зі 130 авто пересувних відділень. У 2020 році 500 пересувних відділень запрацювали ще у 6 областях України: Київській, Одеській, Херсонській, Чернівецькій, Закарпатській та Черкаській областях. У 2021 році пересувні відділення запустили ще у 17 областях України і загалом послуги надають 2500 мобільних бригад по всій країні.

Сьогодні  проект впроваджується і на Дніпропетровщині, зокрема, нещодавно його було презентовано у сусідньому Павлоградському районі. 

Про реформу…

Пересувне відділення поштового зв’язку (ПВПЗ) – це повноцінне поштове відділення, яке приїжджає у населені пункти з кількістю жителів до 1,2 тис. осіб, аби надати сільським жителям весь необхідний їм спектр поштових, логістичних, фінансових та інших послуг.

Тобто, у селах, з населенням до 1200 чоловік – стаціонарні відділення будуть закриті.

(Коментар редакції :

На території колишнього Межівського району –  закриються стаціонарні відділення смт Демурине, с. Іванівка, с. Зоряне).

Як відомо, на сьогодні в інших, навіть великих селах Межівщини таких, як Веселе , Богданівка, Преображенка, Володимирівка, Новогригорівка, Новопідгородне, Райполе давно вже працюють не стаціонарні відділення, а точки присутності, куди три рази на тиждень виїжджають ті ж самі пересувні відділення.

Крім того, під час наради було озвучено, що реформа  об’єднає алгоритм обслуговування  територій колишнього  Межівського та Петропавлівського районів.  

І саме у Межівському відділенні буде розташований,  так би мовити, координаційний чи сортувальний центр – кореспонденції , посилок тощо.

Обслуговуватимуть цей регіон 7 нових автомобілів  Renault.

Щодо скорочень, то нас запевнили, що всі начальники відділень  та листоноші мають можливість працевлаштуватись до штату новостворених пересувних відділень.

У колишньому форматі залишаються працювати автоматизовані відділення смт Межова, с. Слов’янка та с. Новопавлівка).

Бригада пересувного відділення працюватиме  у складі трьох осіб (листоноша ПВПЗ, начальник ПВПЗ та водій-супроводжувач)  – доставлятимуть ліки, періодику й посилки, прийматимуть оплату за комунальні платежі, прийматимуть ть та виплачуватимуть перекази тощо.

Тобто, пересувне поштове відділення надаватиме весь спектр послуг, що і стаціонарне відділення.

У рамках проєкту передбачена автоматизація всіх процесів, тому обслуговування клієнтів буде зручнішим. Завдяки пересувним відділенням у селах розвивається малий бізнес — можна відправляти свої товари поштою у будь-який куточок країни та за кордон.

Перехід до формату пересувних відділень дозволяє співробітникам працювати на 0,7-1,0 ставки та заробляти у середньому на 70% більше.

До того ж значно поліпшуються умови праці: якщо раніше листоношам потрібно було пішки чи на велосипеді долати великі маршрути з кореспонденцією, товарами та грошима, то тепер вони працюватимуть у комфортному автомобілі з водієм-супроводжувачем, що набагато безпечніше.

Доцільність введення проєкту

Укрпошта – це чи не єдина компанія, що працює у маленьких селах до 1,2 тис жителів. Банки, аптеки, магазини припиняють працювати у селі через скорочення кількості людей та, відповідно, падіння обсягів бізнесу. У селах з кількістю мешканців до 1,2 тис. Укрпошта також не має обсягів роботи, які б покривали необхідні витрати: гідні зарплати листоношам, ремонти відділень тощо. Але як національний поштовий оператор, ми зобов’язані надавати послуги населенню незалежно від того, чи рентабельно це для Укрпошти. Водночас, Укрпошта є приватним акціонерним товариством і утримується за рахунок власних коштів, не отримуючи жодних державних дотацій. Ми розуміємо, що Укрпошта – це єдиний зв’язок зі світом маленьких населених пунктів, тож ми беремо на себе відповідальність залишити пошту у селі у будь-якому випадку. Запровадження проєкту пересувні відділення і є тим самим єдиним правильним рішенням, яке дозволить залишити пошту у селі, покращити сервіс, забезпечити гідну заплату працівникам та оновити інфраструктуру.

Принципи роботи, тобто: як це виглядатиме у роботі?

З запровадженням пересувного відділення Укрпошта залишається у кожному населеному пункті при цьому змінюючи свій формат на більш сучасний. Замість того, щоб обслуговувати клієнтів у напівзруйнованих старих будівлях Укрпошта відкриє точки присутності та обслуговуватиме клієнтів з новеньких сучасних авто прямо біля дому. Коли авто пересувного відділення приїздить до населеного пункту начальник відділення залишається у точці присутності. Точка присутності – це власне або надане Укрпошті у користування чи оренду приміщення у селі, у якому начальник пересувного відділення зможе надавати клієнтам всі поштові, логістичні та фінансові послуги за визначеним у населеному пункті графіком.

У цей же час листоноша та водій-супроводжувач доставляють ліки, продукти та інші замовлення клієнтів до їхніх будинків. Після закінчення роботи за графіком авто пересувного відділення приїжджає до точки присутності та забирає начальника, щоб їхати у наступний населений пункт.

Графік роботи пошти буде розраховано для кожного населеного пункту відповідно до обсягів роботи. Досвід показує, що кількість днів роботи пошти у селі зазвичай залишається на тому ж рівні.

До сіл з населенням менше 100 жителів авто заїжджає один раз на тиждень, до 500 — двічі, до 1200 — тричі, або більше в залежності від потреби. За необхідності графіки роботи у селі переглядаються та адаптуються до потреб клієнтів.

(Коментар редакції: Отже – ще раз: До сіл з населенням менше 100 жителів авто заїжджатиме  один раз на тиждень, до 500 — двічі, до 1200 — тричі, або більше в залежності від потреби).

Чому змінено формат стаціонарної пошти на пересувні відділення у селах?

– Через зменшення кількості сільського населення у селах Укрпошта не має обсягів роботи, які б покривали необхідні витрати: зарплати листоношам, ремонт та автоматизація 100% сільських відділень тощо.

– У той же час, як національний поштовий оператор, ми зобов’язані бути у кожному населеному пункті, звідки зникли всі інші компанії через брак попиту на послуги: аптеки (1 аптека на 5 сел), повністю відсутні банки, магазини(скорочення мережі),  тощо. Реформація пошти – єдиний спосіб задовольнити потреби населення у послугах пошти та забезпечити співробітників пошти гідною зарплатою та умовами праці.

Пересувні відділення – це проєкт, який дозволить залишити пошту у селі, покращити сервіс для клієнтів, забезпечити гідну заплату працівникам та оновити інфраструктуру.

Яка ситуація з передплатою та що робить Укрпошта?

(Питання, яке хвилює друковані ЗМІ).

– Загальна тенденція по передплаті вказує на постійні скорочення: за 6 років кількість видань, які передплачують, скоротилась на 52%. Ці падіння мають ті ж причини, що і у інших країнах: оцифровування медіа, старіння та рівень смертності пенсіонерів, занепад сіл тощо.

– Однак не зважаючи на те, що останні 2 передплатні кампанії проводяться у режимі посиленого карантину, завдяки значним зусиллями наших працівників на 2021 рік передплачено 6,3 млн прим. газет та журналів.

– Для Укрпошти надважливо зберегти обсяги передплати, тому компанія постійно застосовує системи мотивації співробітників та проводить численні акції з цінними подарунками для передплатників. Так, співробітники отримали 3 млн грн у вигляді премій за вдалу передплатну кампанію.

– Укрпошта продовжує розширювати можливості передплатників. Для цього у 2019 компанія запустила онлайн передплату, яку активно промотує серед клієнтів і досі.  Динаміка прийнятої передплати свідчить, що кількість його користувачів і прихильників постійно зростає. Останньої передплатної кампанії через сервіс «Онлайн передплата» передплачено 16 тис. прим. видань, що втричі більше, ніж під час передплатної кампанії на ІІ півріччя 2020 р.

Графіки , маршрути …

– Для кожного населеного пункту будуть розроблені графіки роботи пошти відповідно до потреб клієнтів. Графіки роботи можна знайти на будівлі точки присутності Укрпошти, сільської ради та на дошках оголошень села. Також можна запитати про графік у листоноші села.або звернутись до контакт-центру Укрпошти за номером телефону

0800 300 545

Ми підлаштовуємо графік та режим роботи Укрпошти у населених пунктах таким чином, щоб зробити його максимально зручним для клієнтів. Якщо ми бачимо необхідність та можливості покращити встановлений графік – ми обов`язково це зробимо, порадившись з керівництвом громади.

Маршрути пересувних відділень розраховуються таким чином, щоб абсолютно всі клієнти могли отримати поштові та фінансові послуги або з автівки пересувного відділення або у точці присутності. У населених пунктах з більшою кількістю мешканців та за наявності обсягів роботи додатково будуть працювати постійні листоноші села.

Ми запускаємо пересувні відділення для того, щоб будь-хто у кожному населеному пункті (не залежно від того чи було там наше відділення) була точка присутності Укрпошти – тобто місце, де можна отримати всі ті ж поштові та фінансові послуги, що і в відділеннях міста. А машина пересувного відділення зможе доставити чи забрати посилку прямо біля будинку клієнта.

До запровадження пересувного відділення у маленьких селах працювали стаціонарні поштові відділення, а хутори, де всього кілька десятків жителів, обслуговували постійні листоноші. Вони долали великі маршрути з товарами, поштою та грошима пішки, або на велосипеді. Завдяки пересувним відділенням, листоношам не доведеться ходити до маленьких хуторів, адже тепер туди приїжджатиме сучасне авто з бригадою з трьох людей: листоноші, водія-супроводжувача та начальника пересувного відділення. Вони зможуть доставити все необхідне до домівок людей, допомогти оплатити комунальні послуги, оформити передплату, поповнити мобільний зв’язок тощо. У більших населених пунктах також працюватимуть точки присутності, а авто пересувного зможуть доставити товари, ліки та інше, а також відвідати тих, хто не має можливості дійти до пошти.

Підготував Євген Травневий.