Гарні жінки й талановиті педагоги

У листопаді 2020 року проводився зональний етап конкурсу «Учитель року-2021». Базовими для його проведення були визначені управління освіти міст Дніпро, Кривий Ріг, Кам’янське, Павлоград та відділи освіти Солонянської, Покровської, Васильківської та Межівської ОТГ. Вони виступили у якості організаторів та відповідальних за дотримання академічної доброчесності під час проведення конкурсу.

Коментує завідувач НМК КУ «Центр з обслуговування закладів освіти» Межівської селищної ради» Наталія Сметана:

– Для відділу освіти це була не просто висока довіра. Це, перш за все, висока відповідальність, адже проведення конкурсу за дистанційною формою вимагає високої мобільності організаторів, значної технічної підготовки у непростих карантинних умовах з низькою швидкістю Інтернету, глибоких знань педагогіки та вікової психології, інноваційних форм організації освітнього процесу, неупередженості та принциповості членів журі».

На базі відділу освіти Межівської ОТГ проходив зональний етап конкурсу у двох номінаціях – «Трудове навчання» та «Керівник закладу освіти». І так сталося, що переможцями в цих номінаціях стали представники Межівської ОТГ. Більше того – представники одного навчального закладу. Вони ж стали учасниками і призерами обласного етапу конкурсу, посівши кожна друге місце. Мова йде про Олену Мельникову (номінація «Керівник закладу освіти») та Оксану Колісник (номінація «Трудове навчання») з КЗО «Райпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Межівської селищної ради». Тож, вирушаємо до Райполя, щоб поспілкуватися з ними.

ОЛЕНА МЕЛЬНИКОВА

Запитала директора Райпільської школи, чому вона вирішила брати участь у конкурсі.

– Кілька причин. По-перше, було цікаво. По-друге, завжди важлива стороння оцінка мене як фахівця. А ще я ніколи не могла спокійно ставитися до такого собі поділу шкіл на сільські і міські (ідеться не про місцезнаходження закладів у місті чи в селі). Ми, сільські, не гірші. Умови праці різні, мотивація учнів, батьків різна. Міський учитель має більше часу для підвищення професійного рівня. А сільський натомість має господарство, городи тощо. Але бажання працювати, знання й уміння у сільського вчителя не менші, як у міського колеги. Переможниця конкурсу – директор школи з м. Кривий Ріг. Вона має п’ять заступників, у закладі навчається 800 учнів. А завдання перед нами ставилися однакові.

Директор сільської школи Олена Мельникова завжди старається бути в курсі новинок педагогічної науки, передплачує фахову періодику, зокрема, електронний журнал «Управління школою». Та каже, що багато чого взяла до своєї скарбнички з досвіду колег-конкурсантів.

– Чи складно було? Певно, що так. Над завданнями мала добре попрацювати, і сам формат проведення конкурсу був досить новим. Хоча дистанційна форма спілкування уже стає звичною у сфері освіти, та все одно. Завдання виконувалися біля монітора комп’ютера, перед камерою, у чітко відведений час. – Найскладніше завдання для мене стосувалося єдиного освітнього простору. Хоча я маю певне уявлення про це, але викласти матеріал треба було широко, зробити яскраву презентацію. Але впоралася.

Як розповіла пані Олена, важливо було не порушувати академічної доброчесності. Важко не погодитися, адже добре ім’я – це цілий скарб, який підтримує авторитет і керівника, і закладу. (Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. Під академічною доброчесністю розуміють правила, яких людина повинна дотримуватися під час створення власних проектів, якщо вона користується допоміжною інформацією (зокрема не включати до свого проекту чужі роботи без посилання на них).

Конкурсні завдання передбачали не тільки наявність теоретичних знань, але й уміння вирішувати проблемні питання, приймати управлінські рішення. Журі оцінювало нестандартний підхід до управління освітнім процесом.

Пані Олена гідно впоралася із завданнями. Залучала колег-педагогів, та й учні розуміли важливість моменту.

Можна сказати, рідні стіни допомагали.

 

ОКСАНА КОЛІСНИК

Молода вчителька трудового навчання вирішила взяти участь у конкурсі, бо відчувала – зможе.

– На суперрезультат я не розраховувала, але відчула, що час прийшов. Звичайно, побоювалася. Бо конкурентами були, переважно, досвідчені вчителі, а в мене стажу всього чотири роки.

Та перше і друге місця зайняли саме молоді і не дуже досвідчені вчительки. Можливо, журі і вразила саме їхня креативність, сучасний підхід, використання нових технологій.

– Сам конкурс був незвичним, – говорить пані Оксана, – проходив дистанційно. Якщо раніше треба було давати урок у класі, виїжджаючи до Дніпра, то тепер його довелося проводити у своїй школі, але транслювати онлайн. Було налаштовано дві камери, і журі бачили все у реальному часі.

Дистанційна форма навчання ще недостатньо опрацьована. Навіть члени журі спілкувалися з конкурсантами перед початком змагань, радилися, як зробити все зручніше, бо це для всіх нове. Коли підводили підсумки, теж зазначали, що часто технічні нюанси часом заважали повніше розкрити задум, чи точніше зрозуміти щось.

– Щоб показати дистанційний урок, я зробила відеозапис. Але не змогла його переслати через труднощі з Інтернет-з’єднанням. Кілька спроб були марними. Мене навіть попередили, що можу «вилетіти» з конкурсу. Зрештою демонструвала запис зі свого комп’ютера через камеру. Це, звичайно, знизило якість, але я все пояснювала і показувала.

Молода вчителька каже, що їй допомогло те, що вона ще й учитель інформатики. Тому зорієнтуватися в ситуації їй було легше.

Зауважує, що цікаво було побачити, як проводили дистанційний урок колеги з інших шкіл. Та виступи інших конкурсантів кожен міг бачити лише в перший день змагань (а змагалися чотири дні). Далі – у кожного свій час, і спостерігало за роботою лише журі. Та попри це, пані Оксана говорить:

– Багато для себе відкрила під час конкурсу. Зокрема, знайшла цікаву навчальну платформу для дистанційних уроків Padlet.

Платформа була створена для бізнес-компаній з метою організації середовища для комунікації між людьми, що працюють над одним проектом, та систематизації інформації. Наразі сервіс активно використовується освітянами під час проведення навчального процесу в режимі онлайн.

– Можливості платформи Padlet широкі, рекомендую її колегам. Для користування нею не потрібна реєстрація. Діти можуть зайти на неї навіть з телефона. Яскрава, кольорова. Туди можна додати будь-який матеріал, з неї можна перейти на інші ресурси. Зараз її використовую, учням подобається, вони її швидко освоїли. Зручно працювати групою. І зразу можна оцінити, написати коментар. Є зворотній зв’язок, що дуже цінно. Цією платформою зацікавилися і члени журі.

Хоча участь у конкурсі «Учитель року» – справа відповідальна, і вчителька каже, що втомилася і фізично, і морально, але їй сподобалося. і вона не виключає можливості й подальшої участі у різних фахових конкурсах. Бо вважає так:

– Будь-якому вчителю треба розвиватися, шукати щось нове.

*****

Завідувач науково-методичного кабінету КУ «Центр з обслуговування закладів освіти» МСР» Наталія Сметана наголосила, що відділ освіти разом із методкабінетом постійно проводить роботу з презентації рівня умінь педагогів громади.

– Це постійна робота, спрямована на пошук і підтримку талановитих, креативних вчителів, здатних бачити сучасні виклики, ставити принципово нові питання, готових діяти в умовах прискореного, невизначеного та все більш ускладненого навколишнього світу.

Упевнена – нашим педагогам є що презентувати. Тож успіхів вам, шановні вчителі! Зі святом весни вас, чарівні жінки!

Підготувала Антоніна ТАРАСЕНКО